• Hem
  • Juniorprogrammet
  • Juniordagarna
  • En Planet Ett Folk
  • Kalender
  • Kontakta oss
  • Föräldrar
  • Skolor
  • Logga in
  • Skapa konto

  • Mitt konto
  • Inloggad som:

  • filler@godaddy.com


  • Mitt konto
  • Logga ut

Inloggad som:

filler@godaddy.com

  • Hem
  • Juniorprogrammet
  • Juniordagarna
  • En Planet Ett Folk
  • Kalender
  • Kontakta oss
  • Föräldrar
  • Skolor

Konto


  • Mitt konto
  • Logga ut


  • Logga in
  • Mitt konto

En Planet Ett Folk

En Planet Ett Folk

Konstprojektet En planet-Ett folk syftar till att engagera unga individers tänkande, kreativitet och engagemang för att värna om den enda planet vi har.  Det avser att belysa mänsklighetens mångfald och att när vi kommer samman och samarbetar likt cellerna och organen i en organism så kan vi också hitta lösningar på de svårigheter som vi möter. Miljöeffekterna av vår rådande livsstil blir mer påtaglig för varje dag men denna utmaning kan mötas med tillförsikt och hopp om att kreativa lösningar finns att tillgå. 


 Eleverna får under handledning resonera kring följande tankelinjer:

  • Vilka unika talanger har jag för att bidra till en god såväl fysisk, mental och social miljö i närområdet och på vilket sätt har mitt bidrag betydelse
  • Hur kan jag stötta mina vänner att utveckla sina talanger?
  • Hur bibehåller jag mod och hopp att fortsätta kämpa för det egna närområdets välbefinnande? 


Materialet har en pedagogik som fokuserar på elevernas ord -och läsförståelse, då förmågan att uttrycka sig i tal och skrift är essentiellt för motivation och vilja att göra skillnad. Eleverna kommer i text följa en grupp ungdomar och deras överväganden när det gäller deras närområde. De får svara på relevanta frågor och samarbeta i mindre grupper kring texten. En grundläggande förståelse om klimat och miljö förutses vara lagd redan genom skolans läroplan. Detta material fungerar endast som ett komplement och genom samarbetsövningar ges eleven möjlighet att konkret visualisera vad de tidigare uttryckt i ord och slutligen genom en muralmålning ges deras budskap färg, form och karaktär. 


Konstprojektet kommer att utgöra en muralmålning där temat En Planet -Ett folk kommer till uttryck. Muralmålningen kommer att handledas i samarbete med professionell konstnär och kommer att bestå av 5 större tavlor (i grunden träskivor) som sedan monteras upp centralt i närområdet. Eleverna kommer att kunna följa sitt eget bidrag och även det slutliga resultatet. Konstverket kommer att finnas i deras närområde många år framöver.

Programmet är uppbyggt utifrån läroplanens mål LGR 22 och är ett komplement för lärare i sin undervisning om klimat, miljö och hållbar tillväxt. 


Programmet består av 4 träffar av vardera 60 minuter, och belyser temat klimat och miljö utifrån följande aspekter: 

  • Att läsa av sin verklighet genom kritiskt tänkande och förmåga att uttrycka i tal och skrift sina idéer grundade på kunskap och etiska överväganden
  • Den egna livsstilen och dess betydelse för klimatet i sin helhet

 

 

Programmet riktar sig till åldersgruppen 10 -12 år eller årskurs 4-6. Klassläraren förväntas vara med på studiebesöken som kommer att hållas i Magasinshuset på Fridensborgsvägen 64 i Solna. 


Klasserna är förslagsvis i storleksordningen 15 elever åt gången och tillfällena förläggs måndagar eller tisdagar : kl 08:30-09:30,  10:00-11:00 eller kl 12:45-13:45


Projektet är kostnadsfritt för skolorna i Solna och Sundbyberg.

 

Ansvarig för projektet är Ruha Cerrato, även ideellt verksam i närområdet med Skapande Verkstad och Framtidens grannskap. Vi samarbetar med Järvastaden AB. 

 

Relevanta kopplingar till läroplanen LGR 22 följer här nedan


”Genom ett miljöperspektiv får eleverna möjligheter att både ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling”

 

LGR 22 Geografi årskurs 4-6 ”Hållbar utveckling 

  • Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
  • Några grundläggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohälsa, till exempel bristande tillgång till utbildning, hälsovård och vatten. Arbete för att förbättra människors levnadsvillkor, till exempel genom Förenta Nationerna (FN).”


LGR 22 Samhällskunskap årskurs 4-6:

Granskning av samhällsfrågor

  • Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
  • Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett käll¬kri-tiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.



Mål för fritidshemmet ur LGR 22:

Eleven.. 

  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
  • Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder.
  • (Tar del av) Närsamhällets och föreningslivets utbud av aktiviteter och platser för kultur, fritid och rekreation.


Projektansvariga


Ruha Cerrato är till vardags hjärtläkare på Ersta Sjukhus. Bor i järvastaden med familj och har varit verksam i Järvastaden med Skapande Verkstad och Framtidens grannskap (www.framtidensgrannskap.se).  Hon är utbildad i mentorsprogram som står under Ruhi institutet (www.devlp.org) 

Ruhi Institutet verkar under visionen att alla människor är lika värda och genom utbildning kan inneboende talanger frigöras som sedan används för samhällets förbättring. Ett vanligt utfall av institutets arbete har varit att stärka civilsamhället och barn, juniorer och vuxna tar ägandeskap och utför projekt som är direkt kopplade till de behov som identifierats i närområdet. 


Tamara Rogozina, är en samtida ukranisk konstnär som bor i Järvastaden. Det underliggande konceptet i hennes arbete är sökande efter ljus, äkthet och kärlek. Hennes konst har visats i Ukraina, USA, Storbritannien, Sverige och Spanien och kan avnjutas i flera konstböcker. Tamara har studerat vid School of Modern Art i Kiev. Hon har flera års erfarenhet av konstutbildning för barn och juniorer. Hon har samarbetat med Ruha Cerrato under 2022 och hållit i konstworkshop samt väglett drygt 50 barn från grannskapet i en väggmålning med temat ”Omvandling ” i magasinshuset i Järvastaden. 

 


Vill du veta mer om projektet eller boka ett förberedande möte så får ni gärna kontakta oss

Kontakta oss

Videoklipp

230 elever från Solna och Sundbyberg

72 elever från Sundbyberg

Copyright © 2025 Framtidens Grannskap - Med ensamrätt.

Drivs av

  • Juniordagarna

Denna webbplats använder cookies.

Vi använder cookies för att analysera webbplatstrafik och optimera din webbplatsupplevelse. Genom att acceptera vår användning av cookies, kommer dina data att aggregeras med all annan användardata.

Nej tackOkej