Över hela världen ses utbildning som ett oumbärligt verktyg för individuella och kollektiva framsteg. Den består av materiell utbildning med anknytning till alla intellektuella områden av mänsklig strävan, samt utbildning som syftar till att förädla karaktären och de kvaliteter hos den mänskliga själen som gör det möjligt för människor att göra sunda val. När båda dessa delar kommer samman blir resultatet ljus på ljus. I denna tid då nya utmaningar påverkar våra samhällen dagligen verkar det nödvändigt att föräldrar, ledande politiker och lärare funderar över hur vi kan arbeta tillsammans för att ge unga människor möjlighet att förverkliga sin sanna potential som byggare av en rättvis och fredlig värld.
Programmet är beroende av att äldre ungdomar ställer upp frivilligt – vanligen i åldern 17-25 år – de agerar som sanna vänner och kloka rådgivare åt sina yngre kamrater.
Programmets längd är tre år. En person börjar programmet vid 11 eller 12 års ålder och avslutar det vid 15 eller 16 års ålder.
Programmet finansieras inte av några externa organisationer eller källor. Programmet upprätthålls av de samhällen och befolkningar där det etableras och av dem som ideellt arbetar som mentorer i juniorungdomsgrupperna.
Mentorerna i juniorprogrammet får utbildning innan de bildar en grupp för unga juniorer och fortsätter att delta i kurser och reflektionsmöten för kontinuerlig utveckling och inlärning. Alla ledare studerar den femte kursen i Ruhi-institutets läroplan för samhällsbyggande, med titeln ”Att frigöra juniorers förmågor”. Denna kurs utvecklar en förståelse för begrepp, färdigheter, egenskaper och attityder som erfarenheten har visat krävs av dem som vill genomföra programmet.
Ledarna drar också nytta av praktisk utbildning och ledsagning från mer erfarna personer eller samordnare medan de tjänar och kan gradvis erbjuder programmet i sin helhet när de får erfarenhet av att interagera med yngre ungdomar.
Det finns många möjligheter för elever, lärare och föräldrar att delta i programmet på unika sätt. Några av de sätt på vilka olika personer kan stödja de yngre ungdomarna är att hjälpa till med tjänande-projekt, undervisa i konst eller hantverk, hjälpa till med hämtning och lämning, delta i regelbundna reflektionstillfällen för att diskutera gruppernas och de yngre ungdomarnas framsteg samt stödja eller driva en grupp.
Programmet tillhör skolgemenskapen, och möjligheterna att engagera samhället i att samla sig kring ungdomars behov är obegränsade.
Äldre elever som vill vara mentorer kommer att få utbildning och sedan få stöd för att arbeta med unga på olika sätt tills de har byggt upp det självförtroende och den erfarenhet som krävs för att leda en grupp självständigt, antingen själva eller tillsammans med en kamrat.
Utbildningen erbjuds på två sätt: antingen intensivt under skolloven eller som veckosessioner under skolterminen. Under utbildningen och under perioden därefter kommer erfarna mentorer eller samordnare att arbeta nära nya mentorer och ge dem praktiskt stöd och handledning.
Juniorprogrammet för själslig och social utveckling är inte ett religiöst program. Det syftar inte till att lära ut någon religion eller något trossystem. Det syftar snarare till att ge unga människor möjlighet att utforska flera teman och begrepp som gör det möjligt för dem att hantera livets komplexitet, bekämpa de krafter av moraliskt förfall som växer sig starka överallt och bli aktiva aktörer för social förändring.
Ruhi utbildnings institut är ett organ inom bahá’í-samfundet. Programmet beskrivs som ”bahá’í-inspirerat” – vilket innebär att dess pedagogik och tillvägagångssätt är inspirerat av det sätt på vilket Bahai-samfundet har kommit att betrakta denna speciella åldersgrupp. I hela programmet finns ingen hänvisning till bahá’í-tron eller till religiösa läror. Programmet är öppet för alla.
Copyright © 2024 Framtidens Grannskap - Med ensamrätt.